torstai 12. heinäkuuta 2012

Holden

Holden
 James Alexander Holden muutti Englannista Etelä-Australiaan vuonna 1852 ja perusti J.A Holden & Co:n vuonna 1856. Yhtiö kävi läpi monta yhteistyövaihetta ja aloitti vuonna 1908 Holden ja Frost nimellä autojen sisustojen korjauksen. Vuonna 1913 yhtiö aloitti moottoripyörien sivuvaunujen teon. Vuodesta 1917 se aloitti autojen korien valmistuksen. 1919 Holden's Motor Body Builders Ltd aloitti tekemään koreja eri valmistajien rungoille, pääasiassa kuitenkin Chevroletille. General Motors osti toiminnan vuonna 1931 ja perusti General Motors Holden's Ltd:n joka nimettiin Holden Ltd:ksi vuonna 1998 ja toukokuussa 2005 sen nimeksi tuli GM Holden Ltd.

Holden's second full-scale car factory, located in Fishermans Bend (Port Melbourne), was completed in 1936, with construction beginning in 1939 on a new plant in Pagewood, New South Wales. However, World War II delayed car production with efforts shifted to the construction of vehicle bodies, field guns, aircraft and engines. Before the war ended, the Australian Government took steps to encourage an Australian automotive industry. Both GM and Ford provided studies to the Australian Government outlining the production of the first Australian designed car. Ford's proposal was the government's first choice, but required substantial financial assistance. GM's study was ultimately chosen because of its low level of government intervention. After the war, Holden returned to producing vehicle bodies, this time for Buick, Chevrolet, Pontiac and Vauxhall. The Oldsmobile Ace was also produced from 1946 to 1948.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.