maanantai 23. heinäkuuta 2012

Vespa

Vespa
 Vastoin yleistä käsitystä Vespa ei ollut ensimmäinen motorisoitu skootteri. On vaikea sanoa, kuka keksi skootterin, mutta Britteinsaarilla tehtiin skoottereita jo varhain. Brooklandsissä toiminut All British Engine Company (ABC) valmisti Skootamota-nimisiä skoottereita 1920-luvun vaihteessa. Gloucestershiressä tehtiin 1920-1922 Unibus-merkkisiä skoottereita, joita mainostettiin "autoksi kahdella pyörällä". Yhdysvalloissakin Cushman Motor Works toi markkinoille ensimmäisen skootterinsa Auto-Gliden vuonna 1937. Italiassa Nibbio-skootteri syntyi samoihin aikoihin kuin Vespa. Piaggion Vespa oli kuitenkin ensimmäinen skootteri, josta tuli suosittu. Vespan maailmanvalloitukseen vaikuttivat ennen kaikkea sopiva ajoitus ja onnistunut suunnittelu, sekä massatuotannon hyötynä saavutettu edullinen hinta.
Vespa (suom. ampiainen) on italialainen Pontederassa toimivan Piaggio & C. S.p.A.:n vuonna 1946 esittelemä skootterimerkki. Yhtiö valmistaa edelleen klassisia monokokkirunkoisia Vespoja, joita on 60 vuoden aikana esitelty yli sata mallia. Ensimmäinen Vespa oli käsivaihteinen kaksitahtinen 98 cm³ moottorilla varustettu Vespa 98 ja viimeisin on 278-kuutioinen nelitahtinen automaattivaihteinen Vespa GTS 300 Super. Vespa oli 50- ja 60-luvulla niin yleinen, että siitä on tullut käytännöllisesti katsoen kaikkien skootterien synonyymi. Vespa on 2000-luvulla jälleen arvostettu tuotemerkki, ja vanhat mallit ovat haluttuja keräilykohteita.


In 1944, Piaggio engineers Renzo Spolti and Vittorio Casini designed a motorcycle with bodywork fully enclosing the drivetrain and forming a tall splash guard at the front. In addition to the bodywork, the design included handlebar-mounted controls, forced air cooling, wheels of small diameter, and a tall central section that had to be straddled. Officially known as the MP5 ("Moto Piaggio no. 5"), the prototype was nicknamed "Paperino" (either 'duckling' or Donald Duck in Italian).Enrico Piaggio was displeased with the MP5, especially the tall central section. He contracted aeronautical engineer Corradino D'Ascanio, to redesign the scooter. D'Ascanio, who had earlier been consulted by Ferdinando Innocenti about scooter design and manufacture, made it immediately known that he hated motorcycles, believing them to be bulky, dirty, and unreliable.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.