tiistai 14. elokuuta 2012

AJS 18 CS

AJS 18 CS Veteraanimoottoripyöräklubin Veteraaniralli 3-5.8.2012 Rauha

Albert John Stevens perusti AJS:n 1800-1900-lukujen vaihteessa Wolverhamptonissa. Matchless osti AJS:n omistukseensa vuonna 1931, ja siitä kehittyi vuonna 1938 yhteisyritys AMC (Associated Motor Cycles). Emoyhtiöstä tuli Norton-Villiersin osa vuonna 1967. Yhtiön liittymisen jälkeen valmistettiin vielä joitain pyöriä Nortonin osilla, mutta valmistus lopetettiin huonon menestyksen takia.



Veteraanimoottoripyöräklubin Veteraaniralli 3-5.8.2012 Rauha
Yrityksen pyörällä voitettiin Junior TT -kilpailu vuonna 1914 mutta varsinainen kilpamenestys tuli myöhemmin. Yhtiön suurimpana saavutuksena pidetään kaikkien aikojen ensimmäistä 500-kuutioisten maailmanmestaruutta, joka saavutettiin kaksisylinterisellä Porcupineä-mallilla vuonna 1949. AJS:n suosituin kilpapyörä oli 350-kuutioinen 7R "Boy Racer". 7R esiteltiin vuonna 1948, ja se kehittyi myöhemmin 500-kuutioiseksi Matchless G50 -malliksi. Useimmat yhtiön katupyörät olivat yksi- tai kaksisylinterisiä.

Veteraanimoottoripyöräklubin Veteraaniralli 3-5.8.2012 Rauha
AJS was the name used for cars and motorcycles made by the Wolverhampton, England, company A. J. Stevens & Co. Ltd, from 1909 to 1931, by then holding 117 motorcycle world records. After the firm was sold, the name continued to be used by Matchless, Associated Motorcycles and Norton-Villiers on four-stroke motorcycles till 1969, and since the name's resale in 1974, on lightweight, two-stroke scramblers and today on small-capacity roadsters and cruisers.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.