lauantai 8. syyskuuta 2012

ESSO palvelua 60-luvulla

ESSO palvelua 60-luvulla
 50-luvulla ESSO huoltoasemat olivat uusien laitteiden käyttöönotosta huolimatta erittäin työvoimavaltaisia. Syy tähän oli ensisijaisesti olemassa olevan autokannan suuri huollontarve.

Auton huoltoväli oli usein 1000 km ja saattoi olla jopa 500 km joidenkin huoltokohteiden osalta. Myös polttoaineenjakelussa ja tarvikemyynnissä tarvittiin ripeitä ammattitaitoisia myyjiä. Itsepalvelu oli tuntematon käsite. Taloudellisen nousun myötä myös autokanta lisääntyi nopeasti.

ESSO palvelua 60-luvulla

  60-luvun alussa Esso halusi uudistaa huoltamoita ja järjesti suunnittelukilpailun, jonka tuloksena uudet Esso-asemat saivat uuden suomalaisen ilmeen. Uusia huoltamoita rakennettiin myös muiden öljy-yhtiöiden toimesta.

Kilpailu kiristyi. Huoltamoiden tavaravalikoima laajeni ns. kioskituotteisiin. Perinteisten autotarvikkeiden lisäksi hyllyille ilmestyi karkkia, virvoitusjuomia ja vapaa-ajan tuotteita.Esso otti käyttöön myös muoviset luottokortit, jotka omalta osaltaan siirsivät Esso-asemat uuteen aikakauteen.Esso Extraa alettiin mainostaa voimallisesti teemalla " Pankaa tiikeri tankkiin".

Asemien ulkoasu ja siisteys koheni huomattavasti istutus- ja siisteyskilpailujen myötä. Myös palvelu parani palvelukoulutuksen ja tarkastusten ansiosta. Jokainen 60-luvulla Esso-asemalla työskennellyt muistaa vieläkin sanasta sanaan, kuinka asiakasta oli puhuteltava ja palveltava. Myyntitarjouksia ei myöskään saanut unohtaa.


ESSO palvelua 60-luvulla


 Vuonna 1960 perustettu öljyntuottajamaiden yhteistyöjärjestö OPEC katkaisi hintaneuvottelut öljy-yhtiöiden kanssa ja päätti ensi kertaa yksipuolisesti raakaöljyn hinnankorotuksista ja kaksinkertaisti raakaöljyn hinnan v. 1973. Vuodenvaihteessa 1973-74 öljy kallistui vielä 100 prosentilla.

Vuosikymmenen lopussa Irakin tilanne aiheutti vielä hintojen kohoamista. Öljykriisin voidaan katsoa päättyneen vuodenvaihteessa 1980-1981, jolloin raakaöljyn maailmanmarkkinahinta oli yli kaksi kertaa korkeampi kuin kriisin alkaessa.Öljykriisi aiheutti ajoittaista polttoainepulaa huoltamoilla.

Myös Esso Dealer ry joutui käymään neuvotteluja Esson kanssa monista öljykriisin mukanaan tuomista ongelmista. Esson mainontaan ilmestyi taas tiikeri, tällä kertaa elävänä.Huoltamot siirtyivät innokkaasti itsepalveluun, eikä uusia huoltamoita paljonkaan rakennettu.

Vuoden 1976 lopussa 52%:lla Esso-huoltamoista oli mahdollisuus itsepalveluun.Ensimmäiset Esso-rengaskeskukset, –autovuokraamot ja Esso-autokorjaamot aloittivat toimintansa.



ESSO palvelua 60-luvulla

Esso is an international trade name for ExxonMobil and its related companies. The name is derived from the initials of the pre-1911 Standard Oil, and as such became the focus of much litigation and regulatory restriction in the United States. In 1972, it was largely replaced in the U.S. by the Exxon brand after it bought Humble Oil, while Esso remained widely used elsewhere. In most of the world, the Esso brand and the Mobil brand are the primary brand names of ExxonMobil, with the Exxon brand name still in use only in the United States alongside Mobil.


ESSO palvelua 60-luvulla

In 1911, Standard Oil was broken up into 34 companies, some of which were named "Standard Oil" and had the rights to that brand in certain states (the other companies had no territorial rights). Standard Oil of New Jersey ("Jersey Standard") had the rights in that state, plus in Maryland, West Virginia, Virginia, North Carolina, South Carolina, and the District of Columbia. By 1941, it had also acquired the rights in Pennsylvania, Delaware, Arkansas, Tennessee, and Louisiana. In those states, it marketed its products under the brand "Esso", the phonetic pronunciation of the letters "S" and "O". It also used the Esso brand in New York and the six New England states, where the Standard Oil Company of New York (Socony - Vacuum, later Socony - Mobil) had the rights, but did not object to the New Jersey company's use of the trademark (the two companies did not merge until 1998). However, in the other states, the other Standard Oil companies objected and forced Jersey Standard to use other brand names. In most states the company used the trademark "Enco", and in a few "Humble". The other Standard companies likewise were "Standard" or some variant on that in their home states, and another brand name in other states.During the years of racial segregation in the United States, Esso was unusual in its willingness to offer gas station franchises to African Americans

ESSO palvelua 60-luvulla

In 1973, Standard Oil of New Jersey renamed itself as the Exxon Corporation, and adopted that trademark throughout the country. It however maintained the rights to "Standard" and "Esso" in the states where it held those rights, by a token effort, by selling "Esso Diesel" in those states at stations that sell diesel fuel, thus preventing the trademark from being declared abandoned. It retained the "Esso" brand in Puerto Rico and the United States Virgin Islands until 2008, when it sold its stations there to Total S.A. The Enco brand name was still used on locations in the Midwest, which were scheduled for abandonment.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.