sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

Hindustan Ambassador 57 vuotta tuotannossa



Ensin tänä vuonna loppui Volkswagen Typ 2:n eli Kleinbussin taival ja nyt ei enää valmisteta Hindustan Ambasadoria.

Harva automalli on säilynyt tuotannossa melkein samanlaisena yli puolta vuosisataa, mutta Hindustan Ambassador lyö pöytään 57 vuoden tuotannon. Morris Oxfordin lähes täydellinen kopio esiteltiin Intiassa vuonna 1957 ja se oli ensimmäinen siellä valmistettu kotimainen automalli.


Hindustan 1949
Ambassadorit täyttivät Intian kaupungit ja tiet, sillä se oli maan virallinen taksi ja hallinnon virkamiesten yleisessä käytössä. Vuosikymmenien aikana niin ulkonäköön kuin sisustukseen tehdyt muutokset olivat hyvin vähäisiä. Myös auton tekniikka on pitkälti samanlainen kuin auton syntyaikoina. Vain joitain nykyaikaisia varusteita on lisätty vuosikymmenten aikana.



Kiinnostus automallia kohtaan hiipui ja 1980-luvun 24 000 Ambassadorin vuosituotannosta liu’uttiin tällä vuosituhannella 6 000 auton tasolle. Lopulta tuotanto ja myynti olivat niin vähäisiä, että toiminta muuttui tappiolliseksi ja Hindustanilta loppuivat varat.

Intialaisen automuotoilija Dilip Chhabrian mielestä Hindustan Motorsilla olisi ollut menestyksen avaimet, mikäli se olisi kehittänyt Ambassadoria vuosikymmenten aikana. Autolla oli hyvä maine ja se oli hallitsevan yläluokan suosiossa. Hindustan olisi voinut rakentaa yhtiöstä intialaisen Mercedes-Benzin tai vastaavan, mutta kaikki voittovarat käytettiin johonkin muuhun kuin autojen kehitystyöhön.



Lähde: Tekniikan Maailma

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.