keskiviikko 11. kesäkuuta 2014

Ranskalaiset autosuunnittelijat


Flamino Bertoni Citroën


Ranska on maa jolla on pitkät ajoneuvojen valmistukseen ja sitä myöten myös designiin liittyvät perinteet. Eräs maailman vanhimpia autonvalmistajia on Panhard & Levassor, joka valmistaa nykyisin sotilasajoneuvoja.

Ranskalaiseen designiin liitetään usein piirteitä, jotka korostuvat erityisesti Citroënin valmistamissa autoissa. Etenkin Citroën on kunnostautunut ennakkoluulottomien teknisten- ja sisustusratkaisujen toteuttajana. Citroënin ja myös Peugeotin monien mallien suunnittelusta on vastannut italialaissyntyinen, mutta uransa Ranskassa tehnyt Flaminio Bertoni, jonka käsistä on lähtöisin mm. aikanaan todella radikaali vuoden 1955 Citroën DS.


Flamino Bertoni


Nuori Flamino Bertoni oli kiinnostunut kuvataiteesta. Myös suuri kiinnostus piirtämiseen ja mallintamiseen kuvanveistäjä Giuseppe Talamonin avustuksella.

1921 hän opiskeli Ecole des Beaux Arts koulussa.

1922 Hänen lahjakkuutensa havaittiin ranskalaisen valtuuskunnan vieraillessa Macchi veljesten yrityksessä. Hänelle tarjottiin opintomatka Pariisiin.

1923 Bertoni saapui pääkaupunkiin, ja sai työpaikan puuseppä coachbuilder Felberilla, seuraavaksi Manessius ja lopulta Rotchschild. Täällä hän tapasi Lucien Rosengartin, joka oli André Citroënin hyvä ystävä .

1929 Hän perusti Studio tecnico di Carrozzeria Flaminio Bertonin, koska muut suunnittelijat olivat hänen mielestään liian konservatiivisiä.

Flamino Bertoni

1934 Muovailuvaha suunnittelussa oli tuntematon autoteollisuuden alalla, Bertoni oli muotoillut uuden Citroenin. Seuraavana päivänä, André Citroën halusi henkilökohtaisesti nähdä mallin, ja yllättyi  nopeasta työstä, ja käytetystä materiaalista. André Citroën kehottaa Bertonia menemään seuraavana päivänä kotiinsa, jotta rouva Citroën voi myös antaa lausuntonsa (André Citroën rakasti tiedustella vaimonsa mielipidettä).
Citroën Traction Avant oli syntynyt, auto jossa oli pieni ilmanvastus.


Ennen II-maailmansotaa Ranskassa oli hyvin vahva erikoiskoreja valmistava autoteollisuuden haara, mutta osin sodan jälkeisen kysynnän vähyys ja osin valtion toimet autoteollisuuden parissa pudottivat autojen korittajien määrän kouralliseen. Yksi kuuluisimmista designereista ja korien valmistajista oli Henri Chapron. Uudempaa ranskalaista designia tässä voi edustaa Renaultille autoja suunnitellut, ja niille oma- leimaisen ilmeen luonut, Patrick Le Quement. Peugeot on valmistanut konservatiivisempiä autoja kuin samaan konserniin kuuluva Citroën. Peugeot aloitti II-maailmansodan jälkeen, edelleen jatkuvan yhteistyön italialaisen Pininfarinan design-toimiston kanssa, mutta vuonna 1968 esitelty, Flaminio Bertonin suunnittelema Peugeot 504 antoi Peugeotin autoilla niiden tunnusomaiseksi piirteeksi muodostuneet viistot ajovaloumpiot, joilla luodaan auton keulaan tuima ilme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.