keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Auto Union-Donau 1000 SP Coupe 1960


Auto Union-Donau 1000 SP Coupe 1960
Auto Union 1000 Spezial, lyhyemmin AU 1000 Sp, oli Auto Union 1000 S:ään perustuva kaksipaikkainen urheiluauto, joka esiteltiin vuoden 1957 Frankfurtin autonäyttelyssä. Mallia valmistettiin vuosien 1958 ja 1965 välisenä aikana ja sen korittamisesta vastasi stuttgartilainen Baur. Yhtiö valmisti 5004 kappaletta coupé-korista versiota, vuoden 1961 syyskuusta vuoden 1965 huhtikuuhun tuotannossa oli myös avokorinen Roadster, joita valmistui 1640 kappaletta.

Auto Union-Donau 1000 SP Coupe 1960
Auto Union 1000 S -malliin verrattuna 1000 Sp:n moottorin tehoa oli nostettu 55 hv:aan (40 kW), kohottamalla puristussuhde 8,0:1:een, ja tällä keinoin vauhdikkaamman näköisellä korilla varustetun mallin huippunopeus oli saatu nostettua 140 km/h:iin, joka oli hieman enemmän, kuin mihin 1000 S Coupé kykeni.

Auto Union-Donau 1000 SP Coupe 1960
Mallin piirteissä on yllättävän paljon samankaltaisia piirteitä ensimmäisen sukupolven Ford Thunderbirdin kanssa, ja Saksan autolehdistö antoikin mallille lempinimen Schmalspur-Thunderbird (schmal = vähäinen, spur = aavistus, hiven, hitunen).

Auto Union-Donau 1000 SP Coupe 1960
Tekniikan Maailman toukokuun 1960 ylimääräinen autoliite esitteli Auto Union 1000 SP:n. Sen hinta oli Suomessa noin 1,4 miljoonaa markkaa eli 32200 euroa (v. 2013, kerroin 0,0230). Kyseinen yksilö oli tehtaan omistama, joka oli sijoitettu Helsinkiin vaunun talviolosuhteiden testaamista varten. Vaunu oli kaksivärinen, punainen ja valkoinen. Erikoista SP:ssä on yhdistetty lämpö- ja bensiinimittari, joka näkyy heikosti. Tehoa on 40 kW /4500 DIN, vääntöä 88 Nm /3000.

Auto Union-Donau 1000 SP Coupe 1960
Auto Union 1000 SP on näyttävän näköinen, saksalaisen muotoilijan muotoilema. Yleensä tuon ajan saksalaiset erikoisautot olivat italialaisen muotoilemia. SP on kiihdytyksissä äänekäs, mutta ei kuitenkaan enää nelosella. Vaihteita on neljä, joista 2-4 synkronoituja (vm 1959).

Auto Union-Donau 1000 SP Coupe 1960

Vuoden 1960 mallissa tehdas on korjannut ykkösen synkronoinnin puutteen ja kaikki vaihteet ovat synkronoituja. Kaarreajo sujuu mainiosti ja ohjaus on tarkka. Painonsa 980 kiloa vuoksi SP ei ole varsinainen urheiluauto. Kulutus on 9-11 l/100 km. Tavaratila on laaja vaikkakin matala.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.