maanantai 4. heinäkuuta 2016

Buick 2625 Touring 1926 Canada


Buick 2625 Touring 26
David Dunbar Buick oli perustanut Buick Motor Companyn, detroitilaisen teollisuusmiehen ja autojenvalmistuksen pioneerin Benjamin Briscoen taloudellisella tuella. Vuonna 1904 Buick Motor Co. oli kuitenkin taloudellisesti huonossa jamassa ja tällöin William Durant astui mukaan kuvioihin. Hän käytti sekä omia varojaan että Durant-Dortin vakaata taloutta hyväkseen ja osti yhtiön. David Buick, joka oli jo ennestään vähemmistöosakas nimeään kantavassa yhtiössä, sai pitää yhden Buick Motor Companyn osakkeen ja William Durant palkkasi hänet yhtiöön työntekijäksi. Vuonna 1906 Durant osti Buickin osuuden yhtiöstä, josta oli tuleva General Motorsin peruskivi.

Buick 2625 Touring 26
In 1927, HRH Edward, Prince of Wales, and his brother Prince George, toured Canada in this car as part of this country’s diamond jubilee celebrations.

General Motors of Canada was commissioned to build a car, under the McLaughlin-Buick brand, which would carry the Royal Party. This is one of two cars built for use during that tour. Designed by Samuel McLaughlin himself, the four-door convertible could accommodate up to seven passengers. It was designed and built entirely in Canada, save for the engine which came from the Buick plant in Flint, Michigan. Prince Edward was so impressed with the car, he ordered a McLaughlin-Buick for his limousine when he became King Edward VIII in 1936.


Buick 2625 Touring 26

Samuel McLaughlin began his career as an upholsterer in his father’s factory, the McLaughlin Carriage Works. This was the largest carriage factory in the British Empire. By 1907, the lure of automobile had captured his imagination and he founded the McLaughlin Motor Car Co. A joint venture with the Buick Motor Company of Detroit resulted in the production of the McLaughlin-Buick Model F – one of the first motor cars actually assembled in Canada.

McLaughlin sold his company to General Motors in 1918 and then became the first president of General Motors of Canada. He retained this position until 1945 and was active as company chairperson well into the 1960s.


Buick 2625 Touring 26
Buick on yhdysvaltalainen automerkki, joka on General Motorsin omistuksessa. Buickeja rakennetaan nykyisin Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Kiinassa. Buick on Cadillacin lisäksi GM:n toinen ylellisyysauto Oldsmobilen valmistuksen loputtua. Buick äännetään englanniksi bjuuik.

Buick aloitti itsenäisenä autonvalmistajana vuonna 1903. Sen perusti skotlantilais-amerikkalainen David Dunbar Buick. Vuonna 1904 talousvaikeuksissa ollut tehdas myytiin James Whitingille, joka toi sen johtajaksi William C. Durantin. Durantin johdossa tehdas kukoisti ja oli pian Amerikan suurin autonvalmistaja. Hän osti joukon muita autotehtaita ja nimesi konserninsa General Motorsiksi.


Buick 2625 Touring 26
David Dunbar Buick (1854-1929) keksi kansiventtiilimoottorin (englanniksi overhead valve engine) ja useimmissa Buick-autoissa on ollut kansiventtiilimoottori jo vuodesta 1903 alkaen! Vuonna 1910 Buick Model 10:ssä oli hyvin iso 27 litran moottori.

Buickin tunnetuin piirre on kromattu etusäleikkö, joka muistuttaa kiiltäviä hampaita - siksi Buick sai lempinimen dollarihymy. Tämä piirre levisi muihinkin autoihin, varsinkin Yhdysvalloissa.


Buick 2625 Touring 26
Vuonna 1949 Buick-malleissa esiteltiin koristeteema, josta muodostui Buickin tavaramerkki. Vuosimallin 1949 Buickeissa esiteltiin "VentiPort"-koristeet. Roadmaster-malleissa niitä oli etulokasuojissa neljä kappaletta puolellansa, muissa malleissa kolme. Kyseisen vuoden myyntiesite kertoo, että aukot parantavat moottorin jäähdytystä, ja näin varmaan on ajateltu olevankin. Kuitenkin jäähdytysaukot muuttuivat umpinaisiksi jo ensimmäisen mallivuoden aikana. Ajatus ja ensimmäinen VentiPort-koristeiden toteutus on lähtöisin Buickin suunniteluosaston tyyli- ja ulkonäköasioiden tiimin pomolta Ned Nicklesiltä, joka oli asennuttanut vastaavanlaiset koristeet omaan vuoden 1948 Roadmasteriinsa. Auton etuosan molemmilla sivuilla oli neljä aukkoa, joissa oli oranssillä linssillä varustetut valaisimet. Nämä valot oli kytketty moottorin sytytysjohtimiin, niin että joka kerran kun sytytystulppa löi kipinän, myös valo välähti. Tämä imitoi hävittäjäkoneen pakoaukkojen välähdyksiä

Buick 2625 Touring 26
. Vuoden 1949 myyntiesite tosin kertoo niiden antavan autoille merellisen henkäyksen. Tämä yhdistettynä konepellin tähtäinkoristeeseen, sai kuljettajan lentämään kuvitteellisella hävittäjäkoneella. Kun Buickin silloinen pääjohtaja Harlow Curtice näki tämän totetuksen hän tykästyi ideaan niin paljon, että halusi vuoden 1949 malleihin samanlaiset, tosin ilman valoja. Koristeiden lukumäärän tulisi vastata rivikahdeksikon iskutilavuutta, suuremmalla moottorilla varustetut mallit saivat neljä koristetta ja pienemmällä moottorilla varustetut kolme. Aikojen myötä koristeiden funktio muuttui, ja neljä "ventiport" tai "porthole"-koristetta saattoi olla pienikorisessa Buickissa, jos autossa oli iskutilavuudeltaan suuri moottori. Pääsääntöisesti koristeiden määrä oli kuitenkin yhteydessä auton kokoluokkaan. Ventiport-koristeet olivat pyöreät vuosimalleissa 1949 - 1957, tämän jälkeen ne poistuivat käytöstä. Koristeet palasivat takaisin useimpien Buickien varusteeksi vuonna 1960 ja ne olivat erilaisilla muotoiluteemoilla käytössä vuoteen 1982.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.